«Cal promoure la vocació de comunicador catòlic»

Jack Valero, impulsor al Regne Unit de «Catholic Voices», parla en aquesta entrevista de com va sorgir el moviment i de la relació entre els catòlics i els mitjans de comunicació.

Jack Valero

Amb 17 anys, Jack Valero (Barcelona, 1959) va marxar a estudiar Enginyeria a Anglaterra, país en el qual acabaria establint la seva residència definitiva. Avui és una de les veus catòliques més representatives del país.

Des de l’any 2006 és el director de Comunicació de l’Opus Dei al Regne Unit. També ha estat recentment el responsable de premsa de la beatificació del cardenal Newman i un dels impulsors del projecte «Catholic Voices», un agosarat programa de formació de laics catòlics per a la seva intervenció sense complexos als mitjans de comunicació.

Com va sorgir la idea de «Catholic Voices» i quines eren les seves pretensions?

Poc abans de la visita de Benet XVI al Regne Unit, en una conversa informal entre amics, va sorgir el tema de la pobra imatge comunicativa que ofereix molts cops l’Església malgrat que compti amb el millor dels missatges possible. Aquesta constatació ens va dur a concebre la possibilitat de llançar «Catholic Voices». Es tractava d’una iniciativa l’objectiu principal de la qual era la formació de laics, gent del carrer, amb la seva feina i la seva família, que amb motiu de la visita papal poguessin fer-se presents en els mitjans i explicar la postura catòlica. Malgrat l’ambient enrarit que es vivia, a causa sobretot dels casos d’abusos sexuals arreu del món, estàvem convençuts que la presència històrica de Benet XVI al nostre país era una oportunitat única per posar l’Església al fòrum públic i poder oferir una imatge diferent de la que generalment es donava, vinculada bàsicament a qüestions negatives.

Jack Valero durant una entrevista a la BBC

Es van assolir els objectius previstos?

En una setmana, coincidint amb la visita del Papa al Regne Unit el setembre del 2010, es van produir gairebé cent intervencions de membres de «Catholic Voices» als mitjans de comunicació britànics. Des de llavors hem entrat a l’agenda dels mitjans i cada vegada que es produeixen notícies importants vinculades a l’Església ens criden per intervenir i explicar de manera positiva, amb respecte però sense complexos, la postura catòlica. Avui podem dir que l’aparició de «Catholic Voices» a l’escena pública ha significat un gran èxit i els bisbes al Regne Unit han quedat realment contents. Cal dir, però, que es tracta d’un projecte privat, no vinculat jurídicament als bisbes ni a la diòcesi, perquè hem cregut que així pot tenir més força i credibilitat davant l’opinió pública. Ara l’objectiu és continuar formant gent i fins i tot donar suport a projectes com aquest en altres països. Ja m’he reunit amb gent interessada a Irlanda, Holanda i Espanya. El nostre somni és crear el moviment mundial de «Catholic Voices», la missió principal del qual seria la promoció de la vocació del comunicador catòlic.
«Catholic Voices», un agosarat programa de formació de laics catòlics per a la seva intervenció sense complexos als mitjans de comunicació

Quines són les claus de l’èxit d’aquesta iniciativa?

Bàsicament n’hi ha tres: la formació d’alta qualitat, tant pel que fa a continguts com a la forma d’expressar-los, perquè això et permet tenir una gran confiança; l’actitud positiva en relació amb els mitjans i al món, i finalment, els contactes amb els mitjans que et permetin entrar-hi i poder explicar la raonabilitat, malgrat que no sempre s’entengui, del missatge de l’Església.

Què vol dir quan parla d’actitud positiva davant dels mitjans?

Sobretot que els mitjans no són els nostres enemics, sinó una oportunitat. Són un camp obert en el qual tenim l’oportunitat d’expressar les nostres conviccions, encara que això sí, és important tenir molt clar què vols dir i com ho vols dir. Els mitjans tenen les seves regles i cal aprendre a jugar-hi. D’aquí la importància d’aprendre a comunicar bé, de manera clara i directa. La comunicació en l’Església no és un extra, sinó que forma part de la seva essència mateixa, de la seva missió. El que cal evitar és l’enfrontament o el fet d’ofendre’s per la negativitat que hi pugui haver. No es tracta de guanyar cap batalla, simplement d’oferir la nostra postura. El nostre lema era: «Light, not heat.» Hem de donar molta llum, i menys escalfor. En l’entorn de l’Església hi ha molts temes polèmics, que generen molta escalfor, molt apassionament, i per això el nostre objectiu és fer baixar la temperatura com a conseqüència d’una llum més gran, és a dir, d’una comprensió més bona de la postura de l’Església.

    Samuel Gutiérrez // Catalunya Cristiana