«El perquè de cada treball canvia la manera de treballar»

El prelat de l'Opus Dei ha participat en un congrés sobre el treball celebrat a la Pontifícia Universitat de la Santa Creu (Roma). Recollim algunes frases de la seva intervenció oral, pronunciades durant el col·loqui acadèmic.

Mons. Fernando Ocáriz escolta una pregunta durant el col·loqui.

El congrés interdisciplinari sobre el treball es va organitzar a la Pontifícia Universitat de la Santa Creu (Roma) amb ocasió dels 500 anys de la Reforma protestant.

Monsenyor Ocáriz, gran Canceller i ex professor de la Universitat, va començar les seves reflexions a partir de la pregunta: Què significa veritablement santificar el treball? "En el context de la santificació de la vida ordinària -va dir-, el treball ocupa un lloc molt important; no només pel temps que li dediquem, que és molt, sinó per les conseqüències que suposa per a la persona i per als altres. Treball i família són, al costat de la relació amb Déu, columnes on es recolza -com es llegeix a la narració del Gènesi- el designi de Déu per a la humanitat".

Agafant-se a una escena de la pel·lícula There be dragons, on es representa sant Josepmaria en el moment de la fundació de l'Opus Dei, el prelat ha explicat com el Senyor va fer veure al fundador el valor santificador del treball: "En aquell moment de la pel·lícula se'l mostra escrivint les paraules tots i tot. Tots cridats a la santedat; totes les realitats humanes honrades, tots els treballs poden i han de ser camí, mitjà de santedat, de trobada amb Jesucrist. Santificar el treball, qualsevol treball honest, és fer-ho per Déu i pels altres, la qual cosa exigeix fer-ho bé. El treball procedeix de l'amor i porta a l'Amor en totes les circumstàncies de la vida".

Santificar el treball, qualsevol treball honest, és fer-ho per Déu i pels altres, la qual cosa exigeix fer-ho bé

També, al fil d'unes paraules de sant Josepmaria ("Posa un motiu sobrenatural a la teva feina professional quotidiana, i hauràs santificat el treball"), va comentar que "no es tracta d'afegir un detall piadós. Es tracta de la finalitat: el perquè i per a què es treballa, que determina la mateixa manera de treballar. I quin és aquest motiu sobrenatural? És l'amor a Déu i el servei als altres".

Alguns dels seus comentaris es van referir a un vídeo sobre el treball i sant Josepmaria que s'havia projectat prèviament

Després es va donar pas a una llarga ronda de comentaris i preguntes dels assistents al congrés. Per exemple, un professor universitari va citar una conversa amb un col·lega luterà sobre si la santificació del treball és una cosa purament personal de relació amb Déu o si, d'altra banda, canvia veritablement la feina.

Quan sant Josepmaria començava a treballar, deia al Crist -amb paraules o sense paraules-: 'farem això entre els dos'

Mons. Ocáriz va comentar: "Alguna cosa es fa santa en la mesura que és oferta a Déu. Les coses d'aquest món són ja de Déu, però mitjançant la nostra llibertat adquireixen una dimensió nova. Amb la nostra llibertat el treball mateix, fins i tot la seva materialitat, pot fer-se sant, més de Déu".

Així mateix, va recordar que "quan sant Josepmaria començava a treballar, deia el Crist -amb paraules o sense paraules-: 'farem això entre els dos'. Tota realitat cristiana és sempre en Crist; no hi ha altre camí per arribar a Déu ".

Finalment, una participant va preguntar com descobrir allò diví que es troba en tot a què es refereix el fundador de l'Opus Dei, quan les tasques són tan diverses com ser professora universitària i mare de família. "Descobrir en tot una expressió de l'amor de Déu per nosaltres: en les persones, en les circumstàncies, en la materialitat de les tasques, en les contrarietats. Sant Joan escriu, fent com un resum de l'experiència dels Apòstols en el seu tracte amb Crist: 'Nosaltres hem conegut i cregut l'amor de Déu per nosaltres'. Descobrir el quid divinum és veure els altres com criatures que Déu estima; veure, també en les dificultats que no comprenem, l'amor amagat de Déu".